loading...

پارتی پاتوق

دانستنی ها

معرفی بهترین سایت هاست رایگان ایران

استفاده كنندگان از اين هاست ملزم به رعايت قوانين كپي رايت و قوانين جمهوري اسلامي ايران هستند

براي استفاده از لينك زير ثبت نام كنين

اول قوانين و مقررات رو بخونين بعد برين صفحه اول و ثبت نام كنين


http://hostraygan.com/l

آخرین ارسال های انجمن
کافی نت سهندیه تبریز بازدید : 1815 دوشنبه 14 مهر 1393 نظرات (0)

 
     

 
 
آیا ناصر عبداللهی به خاطر اجرای قطعه

 

 بعد از مرگ ناصر عبداللهی، همواره زمزمه‌هایی درباره مرگ مشکوک او وجود داشت اما اخیراً مهدی براتی از کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک در صفخه شخصی خود ادعا کرده است برخلاف باور عمومی، ناصر عبداللهی به مرگ طبیعی از دنیا نرفته است و به خاطر اجرای قطعه موسیقی "یا فاطمه" در مدح حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله علیها توسط عده‌ای از متعصبان سنی مذهب جنوب کشور به قتل رسیده است. متن کامل یادداشت منتشر شده در این باره را از نظر می‌گذرانید:

اصلی ترین دلیل فوت ناگهانی «ناصر عبداللهی» چه بود؟

اگر می خواهید یک بار برای همیشه ماجرای فوت ناگهانی ناصر در 37 سالگی اش را بدانید ، متن زیر رابه دقت بخوانید. متنی که هرگز و هیچوقت هیچ رسانه ای نتوانست و جرات اش را نداشت آنرا منتشر کند تا واقعیت فوت «ناصر عبداللهی» همیشه مخفی بماند اما امروز این متن را اینجا برای اولین بار منتشر می کنم تا آنهایی که برایشان هنوز این اتفاق یک داستان مشکوک است، برای همیشه از این راز مطلع شوند:

«هفت سال پیش همسر ناصر عبداللهی، بعد از یک جر و بحث مختصر با وی، به حالت قهر به منزل پدری اش میرود. ظهر همان روز ناصر برای بازگرداندن همسرش، سراغش می رود. مدت هاست که بین خانواده همسر وی و ناصر بحث هایی در مورد دلایل اجرای قطعه «یا فاطمه» رخ داده و دایی‌های همسر وی به شدت از این موضوع عصبانی‌اند. همه خانواده «سُنی شافعی» (از شاخه های مذهب سنی گرایان) هستند و اجرای این قطعه از سوی ناصر عبداللهی، در واقع به زغم وهابی ها و افراطیون شهر {به سرکردگی فرقه ای تندرو } و حتی نزدیکان خانواده همسرش، «خون این خواننده را حلال کرده است.»

ظهر همان روز ناصر که برای بازگزداندن همسرش به محله سنی نشین پدر همسرش می رود، گویی وارد کارزاری شده که افراطیون منتظراش بودند و به سرکردگی دائی های همسرش و وهابی ها و افراطیون مذهبی، مورد حمله قرار می گیرد و به شدت مورد ضرب و شتم قرار می گیرد.

بعد از این درگیری شدید، پیکر خون آلود ناصر به منزل اش برده می شود و در حیاط خانه و روی تخت رها می شود. پسر خانواده بعد از چند ساعت و بدون اطلاع از ماوقع به خانه می آید و با تصور خواب بودن پدر، توجهی به وی نمی کند. صدای خِر خِر پدر پس از دقایقی توجه پسرش را جلب می کند. تا به سمت پدرش برود و با برگزداندن پدر به سمت خودش، متوجه آثار ضرب و شتم روی صورت پدر می شود. از پدر داستان را می پرسد و ناصر در جواب می گوید که از جایی سقوط کرده و مشکلی نیست. به اصرار پسر به حمام برده می شود تا آثار ضرب و شتم و چهره خون آلود پدر شسته شود ولی به دلیل ضعف عمومی از حال می رود.

از همان روز جدال 27 روزه ناصر عبداللهی با مرگ در بیمارستان های بندر و تهران آغاز می شود و این جدال سرانجام در روز 29 آذر به مرگ مغزی وی و سپس فوت او منجر می شود.»

خانواده عبدالهی به دلیل تفکرات بومی و برخی محدودیت‌ها از بازگویی این ماجرا تا همیشه منع می‌شود. احسان علیخانی دو سال بعد در سالروز فوت این خواننده در برج میلاد با گفتن برخی جملات حاشیه‌های فراوانی را در رسانه ها باعث شد تا گمانه زنی ها بیشتر و بیشتر شوند:

«نزدیک یک سال است که فهمیده‌ایم او {ناصر} به قتل رسیده است در صورتی که این موضوع مطرح نشده بود. همیشه دوست داشتیم این موضوع را بگوییم. صحبت‌ کردن از علی (ع) ساده است، اما ناصر عبدالهی در جایی از امیرالمومنین صحبت کرد که سخت بود.»

بعد از مرگ ناصر عبداللهی و در مزاسم سومین سالگرد او نیز مجری مراسم ادعا کرده بود ناصر عبداللهی به قتل رسیده است.

پیش از این نیز محمدعلی چاووشی رئیس موسسه «مشکات» و رئیس اسبق صنف تولیدات محصولات شنیداری در گفت و گویی با تأییر این ادعا گفته بود: "من از آقای دکتر امیدوار رضایی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خواهش کردم (چون ایشان فوق تخصص مغز و اعصاب هستند) که تشریف بیاورند که شاید بتوانند این جوان را از مرگ نجات بدهند. ایشان تشریف آوردند. معاینه کردند، مدارک و پرونده پزشکی را دیدند به من گفتند فلانی اینی که گفتند ایشان مسموم شده، ایشان مواد مخدر مصرف کرده مطلقا در پرونده ایشون وجود نداره. ایشون ضربه خورده. این صدمه که مغز ایشون پیدا کرده به دلیل اصابت ضربه‌ای است. این آثار کبودی که در صورت وی در عکس‌ها مشخص است به همین دلیل است. من هم با توجه به نظر یک متخصص پزشکی وقتی گفتند ناصر رو زدند از اقوام پیرامون ایشان سوال کردم که مگه کسی ایشون رو زده؟ گفتند بله و ماجرایش هم مفصل است. گفتم چرا؟ گقتند به خاطر همین تغییرات فکری و عقیدتی که پیدا کرده بود خیلی‌ها از دستش ناراحت بودند".

همچنین نسرین عبداللهی دختر ناصر عبداللهی نیز دو سال پیش در گفتگویی، نظر پزشکی قانونی در خصوص مرگ پدرش را "شکستگی جمجمه" بیان کرده بود.

اگر این موضوع واقعیت داشته باشد می‌توان مرگ ناصر عبداللهی را شهادت به حساب آورد و در صورت تأیید قطعی این موضوع، می‌توان لقب شهید را برازنده خواننده قطعه "یا فاطمه" دانست.

 

گفتنی است ناصر عبداللهی در ۲۹ آذر ۱۳۸۵ در بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران درگذشت و در زادگاهش، بندرعباس به خاک سپرده شد.

کافی نت سهندیه تبریز بازدید : 1657 یکشنبه 12 مرداد 1393 نظرات (0)

 

یک زن ۲۲ ساله آمریکایی، گوشت صورت و بازوهای پیرمردی را با گازهایی خونین، کند.

  پلیس فلوریدا روز گذشته اعلام کرد: یک زن در فلوریدای آمریکا، با ادعای اینکه خون آشام است در رفتاری خشونت بار گوشت صورت و بازوهای یک پیر مرد ویلچری را در خیابان پترزبورگ فلوریدا، با گازهای خونین کنده است.

میلتون الیس فرد آسیب دیده ۶۹ ساله، که پس از بخیه زخمهای صورت و بازوهایش از بیمارستان مرخص شد، در این باره گفت من ژوزفین اسمیت ۲۲ ساله را، دیروز در هوای بارانی در خیابان دیدم، هردو برای فرار از باران به دالان رستوران خالی که در آن سوی خیابان بود رفتیم.

دختر خون آشام پیرمرد را خورد+عکس


وی در ادامه حرفهایش گفت، به دلیل طولانی بودن باران من بر روی صندلیم به خواب رفتم، وقتی بیدار شدم اسمیت را دیدم که در بالای سرم ایستاده و خیره به من می نگرد. وی بی مقدمه گفت: هی، من خون آشام هستم و قصد خوردن تو را دارم.

دختر خون آشام پیرمرد را خورد+عکس


وی قبل از اینکه فرصت عکس العملی به من بدهد، بازوها و صورت مرا با دندانهایش گاز گرفت، بطوریکه خون از آن قسمتها جاری شد.
 
پلیس با دیدن پیرمرد آسیب دیده، توانست زن خون آشام را با صورتی خونین در همان حوالی پیدا کند، ولی وی در بارپرسی ادعا کرد که هیچ خاطره ای از آن واقعه ندارد و عنوان خون آشامی را رد کرد.
وی هم اکنون با وثیقه ۵۰ هزار دلاری در توقیف بسر می برد.

کافی نت سهندیه تبریز بازدید : 1507 دوشنبه 30 تیر 1393 نظرات (0)

14

دختران امروز کمتر امکان پیدا می‌کنند در سنین زیر ۲۵ سال ازدواج کنند و رفته‌رفته جمعیت دخترانی که حتی در چهارمین دهه از زندگی خود شانس ازدواج نداشته‌اند زیادتر می‌شود.

به گزارش جام جم به نقل از دخت ایران، این دختران گاه خود مسبب از دست دادن شانس های به موقع برای ازدواج هستند و گاه واقعا مورد مناسبی برای ازدواج به سراغشان نمی آید اما مشکل هرچه باشد، با گذر از ۳۰ سالگی رفته رفته خطر بارداری های توام با مشکلات در آنها بالا می رود و با رسیدن به دهه چهارم زندگی تخمک هایی که تولید می کنند ممکن است دستخوش تغییرات ژنتیکی شده باشد.

احتمال باروری در این سن نیز گاه تا یک دهم کاهش می یابد اما امروز علم پزشکی امکاناتی را برای کسانی که دیر ازدواج کرده اند یا کسانی که نمی توانند به زودی بچه دار شوند فراهم کرده است و آن نگهداری از تخمک در سنینی است که بدن بهترین شرایط را برای باروری دارد.
برای آگاهی بیشتر از چگونگی امکان باروری دختران مجرد به سراغ «منصوره موحدین»،استاد دانشگاه تربیت مدرس و معاون پژوهشی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس رفتیم.

قبلا در گفتگویی از امکان حفظ قدرت باروری برای سال هایی که ریسک این کار بالا می رود صحبت کرده بودید. آیا برای دخترانی که امکان ازدواج ندارند یا زیاد امیدوار نیستند که به زودی ازدواج کنند هم این امکان وجود دارد؟

شاید هنوز زود باشد که بگوییم این می تواند یک اقدام فراگیر و پیشگیرانه برای دختران باشد زیرا جامعه ما ملاحظات فرهنگی خاص خود را دارد در حالی که این تنها یک امکان علمی است و باید به تمام ابعاد آن توجه کرد؛ اما باید بگویم به لحاظ علمی برای دختران این امکان وجود دارد. دختران نیز می توانند بافت تخمدان یا تخمک خود را فریز کنند و چند سال بعد از آن استفاده کنند.

استفاده از این تخمک ها و بافت ذخیره شده شرط خاصی هم دارد؟

بله چون در جامعه اسلامی ایران هدف ترویج خانواده و ترغیب به فرزند آوری در کانون کامل خانواده شامل پدر، مادر و فرزند است، ما نمی خواهیم پدیده مادران مجرد را که در غرب رواج یافته است در ایران به نوعی دیگر داشته باشیم و به همین دلیل راه استفاده مجدد دختر از بافت تخمدان یا تخمک نگهداری شده اش، ازدواج است و تنها به شرط ازدواج می توانند از این بافت استفاده کنند و در این زمینه از آنان تعهد کتبی می گیریم.

چه سنی بهترین سن برداشت تخمک است و چقدر می توان آن را نگه داشت؟

زمان در این زمینه مقوله مهمی است. شاید بتوانیم سال ها بافت را نگه داریم اما قرار نیست که یک نفر در ۶۰ سالگی بیاید و تخمک زمان ۳۰ سالگی خود را بگیرد و باردار شود.

ثابت شده هر مداخله علمی که از هنجارهای طبیعی خارج شود در نهایت به ضرر انسان و طبیعت تمام می شود. بنابراین می گویم بهترین زمان برداشت و ذخیره سازی تخمک سن زیر ۳۵ سال است و توصیه می کنیم زمانی از آن استفاده کنند که از نظر اخلاقی و تربیتی حقوق طفل زیر پا گذاشته نشود و دو نسل از مادرش فاصله نگرفته باشد. به طور مثال طی یک فرصت ۵ تا ۱۰ ساله باید تلاش کنید که موقعیت لازم برای استفاده از این بافت را به دست آورید.

از حقوق کودک گفتید در این زمینه بیشتر توضیح دهید.

ما در مداخلات باروری پیوسته سعی می کنیم حقوق کودکان به دنیا نیامده را رعایت کنیم. کودک حق دارد با والدینش ارتباط برقرار کند ولی وقتی یک شکاف نسلی به فاصله ۴۰- ۵۰ سال میان کودک و والدین باشد، او آنها را در سن پدربزرگ و مادربزرگ خود می بیند و در سنینی که کودک نوجوان یا جوان می شود و به حمایت آنها نیاز دارد، والدین در سنی هستند که خود خواهان دستگیری هستند و این فاصله زیاد سنی به رشد تربیتی کودک لطمه می زند و نمی توانیم چنین چیزی را بپذیریم.

امکان باروری را چگونه برای دختران جوان حفظ می کنید؟

این کار از دو روش امکان پذیر است که هردو روش تخمک برداری و برداشت بافت تخمدان روش های تهاجمی هستند. یکی به روش واژینال و دیگری به روش لاپروسکوپی.
در روش لاپروسکوپی که هزینه بالایی دارد و جراحی سنگین صورت می گیرد بی هوشی عمیق تری روی بیمار صورت می گیرد و بخشی از تخمدان فعال شخص برداشته و برای زمان مورد نیاز فریز می شود.

روش برداشت تخمک نیز به صورت واژینال صورت می گیرد که این هم بی هوشی عمومی دارد اما سبک تر است پوست شکافته نمی شود و خطرش نیز کمتر است.

این دو روش چقدر هزینه دارد و به چه کسانی توصیه می شود؟
کافی نت سهندیه تبریز بازدید : 1599 یکشنبه 15 تیر 1393 نظرات (0)

 

قیمت انواع خودروهای داخلی و و ارداتی

ایران خودرو

نام خودروقیمت بازار ( تومان )قیمت کارخانه ( تومان ) 
وانت باردو . یورو 4 13,000,000 12,781,000  
وانت باردو . یورو 4 . دوگانه سوز 16,200,000 14,720,000  
سمند SE یورو 4 26,100,000 ---  
سمند LX یورو 4 28,400,000 26,632,000  
سمند LX دوگانه سوز --- ---  
سمند EF7 یورو 4 29,400,000 29,513,000  
سمند EF7 دوگانه سوز یورو 4 32,300,000 31,771,000  
سمند سورن ELX 35,100,000 30,467,000  
سمند سورن ELX با موتور EF7 35,900,000 33,126,000  
پژو GLX 405 یورو 4 28,100,000 25,800,000  
پژو GLX 405 یورو 4 . 2 ایربگ . داشبورد جدید 30,800,000 27,695,000  
پژو GLX 405 دوگانه سوز . یورو 4 31,700,000 ---  
پژو GLX 405 دوگانه سوز . یورو 4 . دو ایربگ 34,100,000 30,117,000  
پژو SLX 405 یورو 4 31,100,000 26,000,000  
پژو SLX 405 یورو 4 . 2 ایربگ . داشبورد جدید 33,300,000 30,301,000  
پژو پارس سال یورو 4 34,800,000 30,661,000  
پژو پارس سال یورو 4 . 2 ایربگ . داشبورد جدید 38,300,000 34,880,000  
پژو پارس . یورو 4 . دوگانه سوز 37,900,000 ---  
پژو پارس . یورو 4 . دوگانه سوز . داشبورد جدید 41,800,000 36,420,000  
پژو پارس LX یورو 4 40,500,000 ---  
پژو پارس LX یورو 4 . 2 ایربگ . داشبورد جدید 42,900,000 36,070,000  
پژو پارس ELX . موتور XUM 43,900,000 39,995,000  
پژو پارس ELX . موتور 1.8 48,800,000 ---  
پژو 206 . تیپ 2 36,700,000 ---  
پژو 206 . تیپ 5 37,200,000 34,114,000  
پژو 206 صندوقدار . V8 دو ایربگ 37,600,000 34,649,000  
رانا EL . TU5 ناموجود ناموجود  
رانا LX . TU5 32,800,000 32,031,000  
رنو تندر E2 38,700,000 36,151,000  
رنو تندر اتوماتیک E2 46,400,000 45,970,000  
وانت دیزل - فوتون 107,000,000 91,000,000  
سوزوکی ویتارا دنده ای کلاس 8 130,000,000 127,750,000  
سوزوکی ویتارا اتومات کلاس 8 141,000,000 133,920,000  
دنا - 1.7 لیتری EF7 --- ---  
دنا - 2.0 لیتری XUM --- ---  
 

سایپا

نام خودروقیمت بازار ( تومان )قیمت کارخانه ( تومان ) 
پراید 151 SE 18,000,000 ---  
پراید 151 TL 17,400,000 17,169,000  
پراید 151 SL 16,200,000 15,919,000  
پراید 132 TL --- ---  
پراید 132 TL پایه گازسوز 21,100,000 18,300,000  
پراید 132 SE 19,800,000 18,900,000  
پراید 132 LE 18,900,000 ---  
پراید 132 EX 19,400,000 ---  
پراید 132 EX پایه گازسوز 21,500,000 ---  
پراید 132 SX 18,400,000 20,208,000  
پراید 132 SL 16,600,000 19,685,000  
پراید 132 SL پایه گازسوز 19,200,000 21,180,000  
پراید 141 EX 18,300,000 ---  
پراید 141 SL --- 18,791,000  
پراید 141 SX 17,200,000 19,316,000  
پراید 141 SE 18,700,000 ---  
پراید 111 SE 21,300,000 19,429,000  
پراید 111 EX 21,000,000 ---  
پراید 111 LE 19,700,000 ---  
پراید 111 SX 19,200,000 20,440,000  
پراید 111 SL 18,500,000 19,900,000  
پراید SL 131 18,000,000 19,595,000  
پراید SL 131 گازسوز 19,600,000 21,090,000  
پراید SX 131 19,200,000 20,122,000  
پراید SE 131 19,600,000 18,868,000  
پراید SE 131 گازسوز 22,100,000 20,368,000  
پراید LE 131 18,900,000 ---  
پراید LE 131 گازسوز 21,500,000 19,425,000  
پراید EX 131 19,500,000 ---  
پراید EX 131 گازسوز 21,100,000 19,918,000  
پراید TL 131 19,200,000 ---  
پراید TL 131 گازسوز 20,500,000 19,875,000  
تیبا EX یورو 4 25,000,000 ---  
تیبا LX یورو 4 ناموجود ---  
تیبا SX یورو 4 23,900,000 24,183,000  
تیبا SX یورو 4 . دوگانه سوز 26,000,000 ---  
تیبا هاچ بک SX ناموجود ---  
وانت زامیاد 24 25,900,000 23,540,000  
وانت زامیاد 24 گازسوز 27,500,000 25,390,000  
وانت زامیاد 24 دیزل 28,800,000 27,960,000  
وانت شوکا ناموجود 25,870,000  
وانت شوکا گازسوز ناموجود 26,420,000  
زوتی . اس 300 75,400,000 72,650,000  
برلیانس - V5 ناموجود 90,600,000  
 

پارس خودرو

نام خودروقیمت بازار ( تومان )قیمت کارخانه ( تومان ) 
کولیوس تیپ 1 153,000,000 155,610,000  
کولیوس تیپ 2 162,000,000 165,800,000  
مورانو 2012 229,000,000 ناموجود  
نیسان تینا HIGH 155,000,000 138,370,000  
نیسان قشقایی HIGH 133,000,000 ---  
ماکسیما . مولتی مدیا ناموجود ناموجود  
مگان 2000 تیپ 1 107,000,000 76,779,000  
مگان 2000 تیپ 2 113,000,000 ---  
مگان 2000 دنده ای ناموجود ---  
مگان 1600 تیپ 2 79,000,000 64,966,000  
رنو تندر E1 ناموجود ---  
رنو تندر E2 39,200,000 36,147,000  
رنو پارس تندر 41,200,000 38,184,000  
پیکاپ تک کابین 86,000,000 72,829,000  
پیکاپ دو کابین DX یورو 4 99,000,000 86,662,000  
پیکاپ ریچ دوکابین دو دف 71,500,000 65,277,000  
 

کرمان خودرو

نام خودروقیمت بازار ( تومان )قیمت کارخانه ( تومان ) 
لیفان 620 موتور 1.8 46,200,000 44,200,000  
جک توجوی هاچ بک J3 37,000,000 33,990,000  
جک توجوی صندوقدار J3 ناموجود 35,560,000  
جک J5 51,000,000 47,500,000  
جک J5 اتوماتیک 61,100,000 57,900,000  
لیفان X60 64,600,000 60,600,000  
لوبو ناموجود ---  
 
 
    
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
 
    
       
       
       
       
       
       
       
       
 
 
    
       
       
 
    
       
       
       
       
       
 
    
       
       
       
       
       
       
       
 
    
       
       
       
       
       
       
       
       
     
کافی نت سهندیه تبریز بازدید : 1355 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

 

كپي‌برداري با درجه بالا كه اصطلاحا آن را كپي‌برداري فريم به فريم مي‌گويند زماني به كار مي‌رود كه يك فيلم يا سريال عينا مانند نمونه قبلي آن و با كمترين دخل و تصرف ساخته شود.

گروه جنگ نرم  سريال هفت سنگ به نويسندگي! و كارگرداني عليرضا بذرافشان كه اين شب‌ها بعد از افطار روي آنتن شبكه سوم سيما مي‌رود، يك كپي ناقص از يك سريال آمريكايي به نام خانواده مدرن است. هر چند كه اين سريال به لحاظ محتويات طنزي كه در خود دارد تا كنون توانسته طرفداراني را براي خود جمع كند و هرچند كه از نظر محتواي معنوي مرتبط با ماه مبارك رمضان تهي است، اما به دليل شدت كپي‌برداري آن از صحنه‌ها و فريم‌هاي سريال آمريكايي خانواده مدرن، مورد توجه رسانه‌هاي غربي قرار گرفته است.

در ادامه تعدادي از اخبار رسانه‌هاي خارجي درباره اين سريال را مي‌بينيد.

يك وب‌سايتي كه اخبار بازيگران هم‌جنس‌باز را پوشش مي‌دهد با تيتر «تلويزيون ايران سريال خانواده مدرن را بدون شخصيت‌هاي هم‌جنس‌بازش بازسازي كرد» آورده است: سريال ايراني كمدي هفت سنگ بازسازي تقريبا كاملي از سريال آمريكايي خانواده مدرن و البته بدون شخصيت‌هاي هم‌جنس‌باز و رفتارهاي بي‌پرده آنان است.

بازتاب جهاني كپي


بازتاب جهاني كپي


بازتاب جهاني كپي

بازتاب جهاني كپي


بازتاب جهاني كپي

 

کافی نت سهندیه تبریز بازدید : 1493 پنجشنبه 12 تیر 1393 نظرات (0)

مراسم زار

بابازار یا مامازار ها نیز درمان‌گران کسانی هستند که کالبدشان توسط «زار» تسخیر شده است. حرفه‌ی «بابایی» و «مامایی» توارثی است و از پدر و مادر به فرزندان منتقل می‌شود. اصولاً جادو-پزشکان در هر سرزمینی از پایگاه اجتماعی والایی برخوردارند و مورد احترام و تقدس مردم قرار می‌گیرند.

جادو از جمله مقوله‌هایی است که در مردم‌شناسی بسیار مورد توجه دانشمندان بوده است و در جهت تبیین و تفسیر آن در جوامع مختلف انسانی مطالعات بسیاری صورت گرفته است. به نظر دانشمندان حوزه‌های مردم‌شناسی، قوم‌شناسی و فولکلور، جادو آن نیرو و قدرتی است که با استفاده از روش‌های رازآمیز و به کمک نیروهای ماورا‌ء‌الطبیعه برای نفوذ یا تغییر وقایع هستی به کار برده می‌شود. در ایران، «از ما بهتران» هستند که می‌توانند به بدن ما وارد شوند و باید آن‌ها را از خود راند.

 

معصومه ابراهیمی - پژوهشگر مردم‌شناسی - در گفت‌و گو با ایسنا، در این‌باره اظهار کرد: به طور کلی هر عملیات جادویی در بستری از مناسک و آیین‌های رازآمیز و با بهره‌گیری از نمادها و اوراد و دعا و رفتارهای خاص صورت می‌گیرد. جادو جزو پدیده‌های فرهنگی بسیار کهن است که با دین و اسطوره، زبان، ادبیات و مهمتر از همه با درمانگری و پزشکی ارتباط تنگاتنگ دارد.

 

این پژوهشگر بیان کرد: در شیوه‌ پندار غیر اثباتی و فارغ از جریان علت و معلولی، که «لوسین لوی برول» آن را شیوه‌ی پیش- منطقی می‌نامد، نظامی از قوانین فکری حکم‌فرماست که با نظام عقلانیت کنونی متفاوت است و به شدت پدیده‌هایی مانند جادو را در خود می‌پرورد.

 

او بیان کرد: برخی از قوانین فکری که موجد جادوست، عبارت‌اند از قانون «سرایت» و قانون «همانندی»، که نظام تفکر جادویی را معنا می‌بخشد. برخی از نشانه‌های جادوی سرایت و همانندی را امروزه در مراسم و مناسک جن‌زدایی و دورکردن نیروهای خبیث در مناطق مختلف ایران باز می‌یابیم «پرخوانی» و مراسم «زار» از این جمله‌اند.

 

این استادیار دانشگاه اضافه کرد: جادو-پزشکانی که این مراسم را اجرا می‌کنند پیشینه‌ای کهن در فرهنگ ایران دارند و با نام‌های متعددی مانند «پری‌خوان»، «بابازار» و «مامازار» و «جن‌گیر» یا «بهره‌دار» شناخته می‌شوند. آن‌ها جادو-پزشکانی هستند که می‌دانند کدام دسته از «از مابهتران» به کالبد آدمی درآمده‌اند و برای بیرون راندن آن‌ها عملیات پیچیده‌ی جادویی را اجرا می‌کنند.

 

ابراهیمی همچنین گفت: باور به وجود دیو‌ها و شیاطین از باورهای کهن همه‌ی جوامع بشری است که مردم‌شناسان خاستگاه آن را «آنیمیسم» و اسطوره‌های متحول شده می‌دانند و آن را ردپایی مهم در مطالعه‌ی شیوه‌ی مردمان پیشین در نظر می‌گیرند. من در «کتاب دیوشناسی ایرانی» تلاش کرده‌ام با مطالعه‌ی مردم‌شناختی فرهنگ‌های شهری و روستایی پدیده‌ی دیو‌پنداری، خویش‌کاری‌های دیوها و ارتباط آن‌ها را با آیین‌ها، مناسک و اعمال جادویی را پی‌گیری کنم. در این کتاب بیشتر دیوها و هیولاهای وهمی و حوزه‌ی عملکرد جادویی آن‌ها معرفی شده‌است. این باور‌ها در ایران تا چندی پیش بسیار فراگیر بود ولی از چند دهه‌ی قبل به این سو کمتر شده یا به اشکال نوین و در کسوت پدیده‌های دیگر امتداد یافته است.

 

این پژوهشگر فولکلوریست بیان کرد: به هر حال، شکل سنتی‌تر باور به حلول یا پیکرگردانی دیوها و شیاطین در برخی مناسک محلی بارزتر است. از جمله آیین بادزدایی در جنوب ایران که عملیاتی جادویی برای بیرون راندن باد (به عنوان گونه‌ای از دیو ها و جن‌های شرور) از کالبد کسانی است که «مرکوب» یا «مسخر» نامیده شده و برای درمان آن‌ها اعمال جادویی متنوعی اجرا می‌شود.

 

او اضافه کرد: دیوها و شیاطین از راه‌های مختلفی کالبد آدمی را تسخیر می‌کنند. اما نقطه‌ی اشتراک همه‌ی آن‌ها این است که از ما بهتران معمولاً به صورت نامرئی و عمدتاً به صورت باد یا هوا در می‌آیند و در یک لحظه به داخل کالبد انسان حلول می‌کنند. از این‌رو در بسیاری از نقاط ایران و سرزمین‌های اطراف به تسخیر کالبد آدمی توسط از ما بهتران «باد زدگی» و تسخیرشدگان را «اهل هوا» می‌گویند.

 

 

ابراهیمی همچنین بیان کرد: اگرچه جادو-پزشکان با روش‌های درمانی جادویی جن‌بادهای شرور کالبد آدمی را رام یا به اصطلاح «صاف» می‌کنند اما کسی که یک‌بار توسط جن‌ها و شیاطین تسخیر شده باشد تا آخر عمر میانجی و واسطه‌ (مدیوم) میان جن‌ها و آدمیزادگان قرار می‌گیرد. از این‌رو به افراد تسخیر شده «اهل هوا» می‌گویند. دیوها و شیاطین به محض ورود به کالبد آدمی ارتباط او را با جامعه مختل می‌کنند. افراد جن‌زده (پری‌زده) یا تسخیرشده رفتار هیستریک پیدا می‌کنند. حالت غش و صرع به آن‌ها دست می‌دهد و رفتارهای نابه‌هنجار انجام می‌دهند و گاهی حتی برخی از اعضای بدن فرد فلج می‌شود. البته ممکن است آرام و بی‌حرکت هم بماند و ساعت‌ها به گوشه‌ای خیره شود یا همچون دیوانگان فریاد بکشد و لباس از تن بدرد و به خود یا دیگران آسیب برساند. در جنوب ایران به فرد تسخیرشده «هوایی» می‌گویند.

 

او اظهار کرد: در میان اهالی جنوب ایران، بویژه ساکنان استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر، «بادزدگی» یا «هوایی شدن» پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای است و برای درمان آن هم مراسم ویژه‌ای با حضور درمان‌گران محلی که نقش جادو-پزشکان را ایفا می‌کنند، برگزار می‌شود. به مراسم درمان بادزدگی یا رام و مطیع کردن جن‌های درون کالبد انسان‌ها «زار» می‌گویند. زار نام یکی از شرورترین جن‌هایی است که به شکل باد یا هوا کالبد آدمی را تسخیر می‌کند.

 

این پژوهشگر بیان کرد: جادو-پزشکان همچون جادوگران ماهری هستند که به علت برخورداری از قدرت‌های جادویی یا به سبب تمرین و ممارست بر توانایی‌های غیر معمول، توانایی برقراری ارتباط با جهان از ما بهتران را کسب کرده‌اند. آن‌ها میان جهان انسانی و جهان فراانسانی نقش واسطه‌ای دارند.

 

او ادامه داد: از جمله شناخته‌شده‌ترین جادو-پزشکان به باباها یا ماماهای جنوب ایران می‌توان اشاره کرد که در درمان بادزدگی، رام و بیرون راندن جن‌های درون کالبد آدمی فعالیت می‌کنند. باباها و ماماهای جنوب معمولاً سیاه‌پوستان دورگه‌ای هستند که براساس تخصصشان در بیرون راندن جن‌های مختلف نام‌گذاری می‌شوند. مثلاً «بابانوبان» جادو-پزشکی است که در زمینه‌ی جن «نوبان» تخصص دارد.

 

او ادامه داد: بابازار یا مامازار ها نیز درمان‌گران کسانی هستند که کالبدشان توسط «زار» تسخیر شده است. حرفه‌ی «بابایی» و «مامایی» توارثی است و از پدر و مادر به فرزندان منتقل می‌شود. اصولاً جادو-پزشکان در هر سرزمینی از پایگاه اجتماعی والایی برخوردارند و مورد احترام و تقدس مردم قرار می‌گیرند.

 

این پژوهشگر مردم‌شناسی همچنین بیان کرد: شیوه‌ی درمان همه‌ی جادوپزشکان در چند اصل با هم مشترک است؛ مانند استفاده از موسیقی ممتد و یکنواخت (شامل طبل‌کوبی، ذِکرخوانی، آوازخوانی)، قربانی کردن حیوانات، برپایی سفر‌ه‌های غذا که در آن خوراکی‌های مخصوص قرار دارد، کتک زدن و یا سوزندان فرد جن‌زده، سوزندان بخورها و گیاهان خوشبو و رماننده مانند اسپند، یا دود کردن گیاهان بدبو یا مدفوع، خوراندن برخی داروها به بیماران جن‌زده که در آن‌ها حالت توهم پدید می‌آورد، رقص‌های یکنواخت، روغن‌مالی یا عطرآگین کردن بدن بیمار جن‌زده و افروختن آتش تا چند شبانه‌روز.

 

 

ابراهیمی اظهار کرد: اگر از ما بهتران کالبد انسانی را تسخیر کنند، رابطه‌ای متقابل میان آن‌ها و انسان پدید می‌آید. یعنی آنچه بر جسم و روان آدمی بگذرد بر از ما بهتران نیز تأثیر می‌گذارد. بر اساس همین قانون جادویی سرایت کاهنان و جادوپزشکان گاه با کتک زدن و سوزندان فرد جن‌زده به جن درون او صدمه می‌زنند تا جن کالبد را رها کند و از آن خارج شود.

 

این مدرس دانشگاه گفت: کاهنان و جادو-پزشکان برای برقراری رابطه با جن‌ها معمولاً در «مراقبه» و «چله‌نشینی» به سر می‌برند. صرفاً با پشت سر گذاردن دوره‌های طولانی‌مدت تزکیة نفس و روش‌های آرامش روح و روان است که جادوپزشک توانایی مافوق بشری پیدا می‌کند و به تسخیر از ما بهتران دست می‌زند. به غیر از جادو-پزشکان، حتی مردم معمولی نیز بر این باورند که اگر در چله بنشینند یا به مجالس طولانی‌مدت ذکر و دعاخوانی بروند، می‌توانند ارواح و از ما بهتران را نزد خود احضار کنند و آنچه را می‌خواهند از آن‌ها بگیرند.

 

 

او ادامه داد: در جنوب ایران باباها و ماماها با لباس‌های یکسره سفید و چوب خیزرانی در دست شناخته می‌شوند. معمولاً به دستور بابا و ماما در تمام محله طبل کوبیده می‌شود و آن نشانه‌ی این است که جن‌بادی کسی را تسخیر کرده است و برای درمان آن قرار است مراسم زار برپا شود. محلی‌ها اصطلاحاً اجرای مراسم زار را «بازی» می‌گویند.

 

 

این پژوهشگر گفت: با شنیدن صدای طبل همه به سمت محل اجرای مراسم می‌شتابند. برخی افراد نیز لباس سفید به تن دارند. آن‌ها «اهل هوا» هستند؛ یعنی کسانی که با درمان بابا و ماما بهبود یافته‌اند. جن درون آن‌ها یا از کالبدشان خارج شده یا رام و بی‌آزار شده است. اگرچه آن‌ها بهبودی یافته‌اند اما در همه‌ی عمر ملزم به رعایت برخی قوانین و شرایط هستند. از جمله پوشیدن لباس‌های یکسره سفید و پاکیزه، شستشو و عطرآگین کردن بدن، دست نزدن به مردار، دست نزدن به ناپاکی‌هایی مانند نجاست، نیاشامیدن مسکرات و از همه مهم‌تر شرکت کردن در مراسم و «بازی‌هایی» که برای افراد جن‌زده برگزار می‌شود.

 

 

ابراهیمی بیان کرد: اگر اهل هوا شایست‌ها و ناشایست‌ها را رعایت نکنند مجدداً گرفتار و مسخّر جن‌بادها می‌شوند. از این‌رو به غیر از مردم عادی، اهل هوا نیز در اجرای مراسم زار شرکت می‌کنند. باباها و ماماها هم در چند مرحله به اجرای مراسم می‌پردازند. معمولاً در مرحله‌ی اول بیمار در حجاب و پرده نگهداشته می‌شود.

 

او افزود: بابازار و یا مامازار به بدن بیمار ضمادی تهیه شده از هفت گیاه بی‌خار و خاک هفت گذرگاه می‌مالد و با چوب خیزران به بدن بیمار ضربه می‌زند و آن را متبرک می‌کند. عصا و چوب خیزران در تمام مراحل اجرای مراسم در دست بابازار یا مامازار است. پس از آن انگشت شست پای بیمار با ریسمانی از موی بز بسته می‌شود تا قدرت جن‌باد کم شود. سپس با تشدید محرک‌های حسی از طریق حالت خلسه و موسیقی و رقص، کف زدن و دود کردن کندر و اسفند و آوازخوانی، او را به مرحله‌ای از خلسه می‌رسانند که از خود بی‌خود می‌شود.

 

این پژوهشگر همچنین گفت: در این مرحله بابازار یا مامازار با جن درون فرد رابطه برقرار می‌کنند و از او می‌خواهد که از پیکر آن فرد بیرون بیاید. معمولاً جن‌بادها خواسته‌های ریز و درشتی دارند و تا خواسته‌های آن‌ها انجام نشود «مرکب» خود را ترک نمی‌کنند. جن‌بادها معمولاً خوراکی می‌خواهند. از این‌رو در طول مراسم درمان سفره‌ای گسترده می‌شود و خوراکی‌هایی چون خرما و خون حیوان قربانی که معمولاً بز است در آن قرار داده می‌شود و در سفره‌ی گل‌های رنگارنگ، میوه‌های تازه، میوه‌ی درخت کنار، شیرینی و تخم‌مرغ می‌گذارند.

 

او افزود: ممکن است جن‌باد به بابا یا ماما بفهماند که قطعه‌ای طلا یا جواهر یا حتی عصای خیزران می‌خواهد. به هرحال جادوپزشک، پس از برآوردن خواسته‌های جن‌باد، با اعمال خاصی او را تسخیر می‌کند. پس از اجرای مراسم بیمار هویت جدیدی کسب می‌کند و به حلقة‌ی «اهل هوا» می‌پیوند و رعایت برخی شایست‌ها و ناشایست‌ها بر او واجب می‌شود. مراحل سه‌گانة‌ی درمان بیمار نوعی «مراسم گذار» را یادآوری می‌کند که برخی مردم‌شناسان همچون «ون‌جنپ» به آن پرداخته‌اند.

کافی نت سهندیه تبریز بازدید : 1349 دوشنبه 19 خرداد 1393 نظرات (0)
بر اساس گزارش ADI:

 

نکته جالب توجه این گزارش آن است که مرورگر موزیلا فایرفاکس با افت شدید 20 درصدی نسبت به جایگاه اصلی خود از دو سال گذشته روبرو شده است. در ماه آوریل مرورگر فایرفاکس به دلیل آنکه مرورگر پیش فرض هیچ دستگاه موبایلی نبوده است، تنها سهم 8.7 درصدی از بازار مرورگرها را به خود اختصاص داده است.

 

  گوگل کروم توانسته است 31.8 درصد از سهم بازار را در مرورگر دسکتاپ و موبایل (اندروید) به خود اختصاص دهد در حالی که IE در حدود 30.9 درصد از بازار را در اختیار خود گرفته است.

بر اساس گزارش Adobe این ارقام حاکی از رشد شش درصدی محبوبیت گوگل کروم در بین کاربران و همچنین افت شش درصدی مرورگر مایکروسافت در بازار در بازه زمانی یکساله است.

گوگل کروم محبوب ترین مرورگر دنیا شد

در این گزارش همچنین ذکر شده است که مرورگر سافاری اپل با 25 درصد از سهم بازار در مکان سوم در مرورگرهای دسکتاپ و موبایل ایستاده است که نوز بیش از نیمی سهم بازار مرورگر ها را در اختیار دارد.

تایلر وایت، تحلیلگر ADI عنوان کرده است که در این رتبه بندی آنچه مورد توجه قرار گرفته است، مرورگر Default در سیستم یا دستگاه است. امروزه مرورگرهای موبایل اهمیت ویژه را دارا هستند که همین امر منجر به آن شده است که گوگل کروم و سافاری به عنوان مرورگرهای پیش فرض اندروید و iOS از رقیبان خود پیشی بگیرند:

گوگل کروم محبوب ترین مرورگر دنیا شد

نکته جالب توجه این گزارش آن است که مرورگر موزیلا فایرفاکس با افت شدید 20 درصدی نسبت به جایگاه اصلی خود از دو سال گذشته روبرو شده است. در ماه آوریل مرورگر فایرفاکس به دلیل آنکه مرورگر پیش فرض هیچ دستگاه موبایلی نبوده است، تنها سهم 8.7 درصدی از بازار مرورگرها را به خود اختصاص داده است.

اما برای تجزیه و تحلیل سهم بازار مرورگرهای دسکتاپ در شش سال گذشته ADI اقدام به رصد و بازرسی کاربرد مرورگرها در 17 میلیون بازدید از 10 هزار وب سایت و همچنین بیش از یک تریلیون بازدید تا سال 2008 کرده اند. در این تجزیه و تحلیلی شش ساله البته هنوز IE در مجموع با در اختیار داشتن 43 درصد از سهم بازار مرورگرهای دسکتاپ مکان اول را در اختیار دارد و گوگل کروم با اختلافی 10 درصدی در مکان دوم در بین مرورگرها محبوب در ایالات متحده شناخته شده است:

گوگل کروم محبوب ترین مرورگر دنیا شد

اما در مرورگرهای موبایل، سافاری اپل با 59.1 درصد از سهم بازار محبوب ترین مرورگر موبایل شناخته شده است و به دنبال آن مرورگر Android با 20.3 درصد و Chrome Mobile با 14.3 درصد به ترتیب در مکان دوم و سوم قرار دارند. Adobe عنوان کرده است که پیش تازی سافاری تنها مربوط به مرورگر موبایل آن میشود و در مرورگر دسکتاپ، اپل بعد از IE، گوگل کروم و فایرفاکس قرار دارد:

گوگل کروم محبوب ترین مرورگر دنیا شد

با توجه به وضعیت تقسیم منابع و سهم بازار در بین مرورگرهای محبوب، تامارا گافنی مدیر تیم تجزیه و تحلیل ADI معتقد است که اکنون بازاریابی دیگر تنها با تمرکز بر یک مرورگر امکانپذیر نیست. وی میگوید: امروز بازار چند پاره است. 4 بازیگر بزرگ در این بازار حضور دارند و بخش مشخصی از مخاطبان دیجیتال به هر یک از آنها اختصاص دارد. که این امر باید مورد توجه بازاریابان قرار گیرد.

گفتنی است، همه اینها در حالی است که گوگل کروم قرار است به زودی به عنوان مرورگر پیش فرض در اندروید مورد استفاده قرا گیرد که این موضوع بیش از گذشته به افزایش سهم این مرورگر در سرتاسر جهان کمک خواهد کرد.

تعداد صفحات : 19

درباره ما
پارتی پاتوق محل مطالب آموزشی علمی تفریحی و معرفی فیلم و سریال
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    تبلیغ یکساله
    هاست رایگان
    کافی نت سهندیه تبریز


     

    آمار سایت
  • کل مطالب : 1127
  • کل نظرات : 489
  • افراد آنلاین : 27
  • تعداد اعضا : 995
  • آی پی امروز : 70
  • آی پی دیروز : 326
  • بازدید امروز : 349
  • باردید دیروز : 6,486
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 349
  • بازدید ماه : 71,195
  • بازدید سال : 402,651
  • بازدید کلی : 9,183,665
  • کدهای اختصاصی
    یکسال تبلیغ 30تومن

    سفارش دهید

    بهترین سایت هاست رایگان


    دانلود آهنگ های جدید - دانلود آهنگ های جدید