آیه 37 سوره ق :
"إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ"
این آیه در حزب چهار جز بیست و شش قرآن مجید قرار دارد.
سوره ق، سوره پنجاهم قرآن کریم می باشد. این سوره مکی است و 45 آیه دارد.
ترجمه الهی قمشه ای آیه 37 سوره ق :
"در این هلاک پیشینیان پند و تذکر است آن را که قلب هوشیاری داشته باشد یا گوش فرا دهد و توجه کامل کند و گواهی دهد."
این آیه در حزب چهار جز بیست و شش قرآن مجید قرار دارد.
سوره ق، سوره پنجاهم قرآن کریم می باشد. این سوره مکی است و 45 آیه دارد.
(ان فی ذلک لذکری لمن کان له قلب او القی السمع و هو شهید): (همانا دراین امر تذکری است برای هر کس که فهم داشته و گوش فرا دهد و حاضر باشد)
ما چون حسّ احتیاج به دنیا نمودیم و آن را سرمایه حیات و سرچشمه لذات دریافتیم، در توجّه به آن حاضر و در تحصیل آن مىکوشیم. اگر ایمان به حیات آخرت پیدا کنیم و حسّ احتیاج به زندگانى آنجا نماییم و عبادات و خصوصاً نماز را سرمایه تعیّش آن عالم و سرچشمه سعادت آن نشئه بدانیم، البته در تحصیل آن کوشش مىنماییم، و در این سعى و کوشش زحمت و رنج و تکلّف در خود نمىیابیم، بلکه با کمال اشتیاق و شوق دنبال تحصیل آن مىرویم و شرایط حصول و قبول آن را با جان و دل تحصیل مىکنیم.
اکنون این سردى و سستى که در ما است از سردى فروغ ایمان و سستى بنیاد آن است، و الّا اگر این همه اخبار انبیاء و اولیاء علیهم السلام و برهان حکما و بزرگان علیهم الرضوان در ما ایجاد احتمال کرده بود، باید بهتر از این قیام به امر و کوشش در تحصیل کنیم. ولى جاى هزار گونه افسوس است که شیطان سلطنت بر باطن ما پیدا کرده و مجامع قلب و مسامع باطن ما را تصرّف نموده نمىگذارد فرموده حق و فرستادههاى او و گفتههاى علما و مواعظ کتابهاى الهى به گوش ما برسد. اکنون گوش ما گوش حیوانى دنیوى است و موعظههاى حقّ از حدّ ظاهر و از گوش حیوانى ما به باطن نمىرسد- و ذلِکَ لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْبٌ اوْ الْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهید.
(به مناسبت ایام دهه فجر)
منبع : آداب الصلاة/امام خمینى رضوان الله |
1-تاریخ، دارای درس های عبرت آموز برای بشر
إنّ فی ذلک لذکری
2-فرجام هلاکت بار قدرت های حق ستیز تاریخ، مایه تذکر خردمندان و مردمان حق شنو
إنّ فی ذلک لذکری لمن کان له قلب أو ألقی السمع
3-دریافت پیام های نهفته در متن تاریخ، نیازمند قلبی آگاه یا گوشی شنوا و حق پذیر
إنّ فی ذلک لذکری لمن کان له قلب أو ألقی السمع و هو شهید
عبارت «لمن کان له قلب أو ألقی...» می رساند که برای فهم صحیح تاریخ، یکی از دو شرط لازم است: یا خردمندی و تیزهوشی در درک و تحلیل و یا حق شنوی از اهل خرد و اندیشه.
4-توجه عمیق و حضور قلب در شنود درس های تاریخ، شرط بهرهوری از پیام های آن
إنّ فی ذلک لذکری لمن کان له قلب أو ألقی السمع و هو شهید
5-«قلب» (در اصطلاح قرآنی)، کانون درک و خرد آدمی است.
لذکری لمن کان له قلب
6-اندیشه و خرد آدمی، برای ره یابی به حقیقت، نیازمند تذکارهای وحی
إنّ فی ذلک لذکری لمن کان له قلب أو ألقی السمع و هو شهید
تعبیر «لذکری» می رساند که خرد انسان در ره یابی به حقیقت، نیازمند تذکار الهی است.
7-عن هِشام بن الحکم قال، قال لی أبوالحسن موسی بن جعفر(ع) یا هشام... إنّ اللّه یقول فی کتابه «إنّ فی ذلک لذکری لمن کان له قلب» یعنی عقل...;(1)
هشام بن حکم می گوید: امام کاظم(ع) به من فرمود: ای هشام! خدای تعالی در کتاب خود فرموده «إنّ فی ذلک لذکری لمن کان له قلب» و مراد [از قلب]، «عقل» است».